O descriere detaliată a complementelor din cadrele de valență ale verbelor românești
Dicționarul de Contexte Verbale (DCV) reprezintă o încercare de descriere formală a cadrelor de valență ale verbelor românești. Un context verbal sau cadru de valență reprezintă setul de complemente (obligatorii, în general) cerute exclusiv și intrinsec de semantica unui verb.
DCV conține în varianta actuală 633 verbe cuprinzând 2044 sensuri cu cadrele de valență aferente. Aceste verbe sunt selectate ca fiind cel mai des folosite în corpusul cu texte din presă ZiareRom.
Structura logică a intrărilor și explicarea simbolurilor folosite se găsește aici.
O intrare conține următoarele informații (ca în exemplul (1), de mai jos):
uita
II. V [se]
1. GN nom +persoană], 2. GP [la] / GV [că / unde / cum… +fapt]
a lua în considerare; a cerceta; a băga de seamă:
Guvernul se uită la oportunitatea programului Prima Casă și ar
putea veni cu modificări.//
Poștașul nu s-a uitat că la numărul respectiv era o casă
părăsită.//
Bărbatul nu s-a uitat unde își aruncă țigara aprinsă.//
Doctorul s-a uitat dacă rana era infectată.//
Expresii:
a
se
uita în gura
cuiva = a crede spusele cuiva
Aceste trăsături sunt indicate între parantezele marcajului V[...]. Dacă acest marcaj se află izolat, imediat după numărul cadrului de valențe, atunci el se referă la toate structurile de poziții argumentale ale cadrului. Dacă însă el precedă doar o anumită structură, atunci este valabil doar pentru structura respectivă.
Alte informații, relevante pentru sensul respectiv, se referă la flexiune, indicându-se persoana și eventual numărul, sau la prezența obligatorie a negației (a se vedea secțiunea Simboluri și convenții folosite).
Poziția argumentală reprezintă o modalitate de a distinge argumentele unui verb (adică participanții la acțiunea descrisă de verb). Fiecărei poziții argumentale îi corespunde în gramatica tradițională o funcție sintactică. În acest dicționar, nu am folosit conceptul de funcție sintactică pentru că acesta este un concept convențional, care de multe ori declanșează controverse și interpretări multiple. În schimb, descriem argumentele prin mărci ușor detectabile: parte de vorbire și caz gramatical (pentru nominale), mod (pentru verbe) sau lexeme, adică prepoziții, adverbe sau conjuncții (pentru grupurile prepoziționale, adverbiale și verbale), la care adăugăm apoi trăsăturile semantice.
![]() |
Fig. 1 Structură de poziții argumentale |
Părțile de vorbire folosite în descriere sunt GN-grup nominal, GAdj-grup adjectival, GP-grup prepozițional, GAdv-grup adverbial, GV-grup verbal sau propoziție și V-verb, care indică un verb la mod nepredicativ sau la conjunctiv cu același subiect ca verbul-titlu. Prin convenție, dacă apare V[se] pe aceeași poziție cu un nominal în acuzativ, aceasta înseamnă că verbul-titlu poate fi folosit atât tranzitiv, cât și reflexiv.
Pozițiile argumentale sunt foarte importante pentru delimitarea alternanțelor, marcate cu /, ca în Fig. 1 (între GP și GV). Constituenții care apar pe aceeași poziție, ca variante, sunt substituibili și îndeplinesc același rol.
Prin convenție, pe poziția argumentală 1 este trecut constituentul care reprezintă subiectul logic (adică subiectul verbului din definiție), chiar dacă acesta nu este în nominativ, ca în exemplul de mai jos (unde Ion este cel care este cuprins de...).
face
XVI. V [se 3sg]
1. GN [dat +animat],
2. GN [nom +senzație]
a fi cuprins de: Lui Ion i s-a făcut foame.//
O poziție argumentală poate fi obligatorie, facultativă sau opțională. Poziția obligatorie este ocupată de un argument în absența căruia orice enunț (construit pe structura respectivă) ar fi neinteligibil. Un asemenea argument trebuie să fie recuperabil din contextul imediat al verbului sau din contextul de discurs. Pentru situațiile în care un argument poate fi recuperabil din contextul de discurs, în exemplele aferente structurii respective s-a pus constituentul recuperabil între paranteze rotunde, ( ). Pentru verbul a abandona, din exemplul (3), este obligatoriu să se știe ce a fost abandonat, dar acest constituent poate lipsi în enunțurile concrete. De pildă, în enunțul primului exemplu se știe că tenismenul a abandonat meciul, nu altceva, indiferent dacă obiectul direct este explicit sau nu. În al doilea enunț se știe că Maria a abandonat numărarea merelor, nu altceva, chiar dacă acest lucru nu este enunțat explicit. Prin urmare, datorită faptului că activitatea abandonată trebuie să fie cunoscută vorbitorilor, argumentul 2 este marcat drept obligatoriu.
abandona
II.
1.
GN
[nom
+persoană],
2.
GN
[ac
+activitate]
a
renunţa la continuarea unei activităţi:
Tenismenul a abandonat (meciul) după primul set.//
Maria a început să numere merele din coș, dar a abandonat după
primele zece. //
Pozițiile argumentale facultative, marcate cu (fac.), și cele opționale, marcate cu (opt.), sunt acelea pentru care, în unele enunțuri, pot lipsi fără nicio pierdere de informație. Ele sunt relevante în anumite enunțuri (sau contexte comunicaționale), dar nerelevante în altele. În cadrul de valențe de mai jos, pentru primul exemplu este relevantă menționarea cauzei dacă accentul comunicațional se pune pe faptul că jucăriile nu trebuie să producă accidente, pe când în al doilea exemplu, relevant este că fotbalistul a devenit indisponibil prin accidentare, contând mai puțin sau deloc din ce cauză s-a întâmplat acest lucru.
accidenta
III.
V [
se]
1.
GN
[nom
+animat],
2.
(fac.)
GP
[cu
+obiect]
/ GP
[ +cauză]
/ GV
[ +cauză]
a
se răni în urma unui accident:
Un copil s-a accidentat cu o jucărie.//
Fotbalistul s-a accidentat (de la băutură) / (din cauza alcoolului)
/ (pentru că nu se încălzise suficient înainte).//
Diferența dintre pozițiile facultative și cele opționale (care întotdeauna sunt mai multe de una) este că poate fi suprimată oricare dintre pozițiile opționale, dar niciodată toate. Aceasta este situația din exemplul următor în care suprimarea simultană a pozițiilor 2 și 3 creează enunțuri nereperabile (e.g. *Acest politician a activat.). Enunțurile devin însă inteligibile când se actualizează oricare dintre poziții sau chiar amândouă.
activa
II.
1.
GN
[nom
+uman],
2.
(opt.)
GP
[în
/ la],
3.
(opt.)
GP
[ca
/ în calitate de / drept
+trăsătură]
a
desfășura o activitate în mod regulat:
Acest politician a activat în Securitate (ca ofițer).//
Acest politician a activat ca / drept / în calitate de ofițer de
securitate.//
Trebuie reținut că nu am inclus în descriere (nici printre trăsăturile verbului-titlu, nici printre pozițiile argumentale) nicio informație dedicată dativului posesiv (spre deosebire de alte lucrări similare). Considerăm că dativul posesiv nu ține de semnificația verbului, ci de particularități ale argumentelor acestuia. De asemenea, nu am inclus printre argumente constituentul care reprezintă Beneficiarul, adică persoana în interesul sau dezinteresul căruia are loc acțiunea, dacă acesta nu ține de semnificația intrinsecă a verbului; a se compara în acest sens verbul a da, pentru care Beneficiarul este obligatoriu, cu verbul a cumpăra sau a găti ale căror semnificații nu presupun existența unui beneficiar.
Fiecare argument de pe o poziție argumentală, pe lângă partea de vorbire conține între paranteze drepte câte două câmpuri: un câmp morfosintactic sau lexical și un câmp semantic. În câmpul morfosintactic sau lexical sunt indicate informații de caz (pentru GN și GAdj), mod (pentru V) sau lexeme cum ar fi prepoziții (pentru GP), conjuncții subordonatoare, adverbe relative sau marca conjunctivului să (pentru V și GV) sau adverbe (pentru GAdv) (a se vedea secțiunea Simboluri și convenții folosite).
În câmpul semantic sunt indicate, întotdeauna precedate de +, trăsăturile semantice relevante. Aceste trăsături semantice pot fi simple (e.g. +obiect) sau compuse (e.g. +obiect +artistic, cu semnificația "obiect din domeniul artei") (a se vedea secțiunea Trăsături semantice).
Alternanță înseamnă existența a două sau mai multe variante de exprimare a aceleiași semnificații. Alternanțele pot fi poziționale sau contextuale. Vorbim de alternanță pozițională atunci când aceeași poziție argumentală poate fi exprimată prin mai multe tipuri de constituenți, care formează, așadar, o clasă de substituție (cum este cunoscută în gramatica tradițională), ca în exemplul (6), poziția 2. Variantele alternanței poziționale sunt separate prin "/". În schimb, avem de a face cu o alternanță contextuală atunci când se pot folosi diferite structuri de poziții argumentale cu același sens, ca în exemplele din (7). Variantele alternanței contextuale sunt listate unele sub altele sub același număr roman.
da
XXVII.
V [
se]
1.
GN
[nom
+uman],
2.
GN
[nom]
/ GAdj
[nom]
/ GP
[drept
/ de]
a
se pretinde:
Ion se dă mare vedetă.//
Maria se dă deșteaptă.//
Bărbatul acesta se dă drept / de doctor.//
a) cultiva
I.
1.
GN
[nom
+persoană],
2.
GN
[ac
+spațiu],
3.
(fac.)
GP
[cu
+plantă]
1.
GN
[nom
+persoană],
2.
GN
[ac
+plantă],
3.
(fac.)
GP
[pe
/ în
+spațiu]
a
face să rodească sau să crească:
Vecinul și-a cultivat terenul (cu porumb).//
Vecinul și-a cultivat porumb (pe lotul lui / în curte).//
b) interesa
II.
1.
GN
[ac
+persoană],
2.
GV
[unde
/ cum …]
V
[
se]
1.
GV
[unde
/ cum …]
/ GP
[de]
a
dori să afle;
a se informa:
Pe mine mă interesează unde găsesc scoici frumoase.//
Ion s-a interesat cum se pune parchetul.//
Poliția s-a interesat de vecin.//
O alternanță contextuală des întâlnită este cea cauzativ – incoativ, pentru verbele care au atât utilizare tranzitivă (cauzativă), cât și reflexivă (incoativă), cum este verbul din exemplul (8):
agrava
I.
1.
GN
[nom
+cauză],
2.
GN
[ac
+stare]
V
[
se]
1.
GN
[nom
+stare],
2.
(fac.)
GP
[ +cauză]
/ GV
[ +cauză]
a
(se) înrăutăţi:
Stresul agravează alergiile.//
Cele două declarații agravează relațiile dintre state.//
Boala i s-a agravat (din cauza expunerii la soare) / (pentru că
bolnavul a stat la soare).//
Criza nucleară se va agrava.//
Trăsăturile semantice au fost stabilite convențional după necesitățile de descriere. Numele lor au, în general, semnificația din limbajul comun. Au fost identificate 90 de trăsături semantice, date în lista de mai jos.
Trăsătură | Definiție | Exemple |
---|---|---|
+abilitate | = capacitate de a face ceva. | antrena, cultiva, prinde |
+abstract | = obiect abstract, conceptual, informațional. | ajunge, asuma, comenta |
+activitate |
=
orice presupune a face ceva. Include "acțiune" și "comportament". |
abandona, absenta, accelera |
+aliment | = ceea ce este comestibil. | căli, frige, gusta |
+animat |
=
animal (domestic). Include "omul". |
abandona, abate, accidenta |
+artistic | = ceea ce ține de artă. | dedica, dubla, evolua, |
+autoritate | = instituție sau persoană învestită cu putere de decizie. | achita, acredita, adopta |
+bani | = ceea ce implică o sumă de bani. | achita, adjudeca, aloca |
+bun | = entitate de natură materială sau spirituală care aparține de drept cuiva. | administra, afecta, asigura |
+cale |
=
loc străbătut de ceva aflat în mișcare. Include "linie", "traiectorie" și "drum" (în sens obișnuit). |
ajunge, alerga, azvârli |
+cantitate | = ceea ce se obține prin măsurarea diferenței dintre o stare finală și una inițială a unei mărimi variabile. | coborî, crește, diminua |
+cauză |
=
orice poate declanșa sau întreține o anumită stare de fapt. Include "circumstanță". Include +stimul. |
accidenta, agrava, alerta |
+competiție | = ceea ce presupune o ierarhizare sau o dispută între mai multe entități de același tip. | clasa, clasifica, concura |
+corp | = orice poate fi delimitat în spațiu, adică ale cărui margini pot fi determinate. | acoperi, amplasa, ascunde |
+criteriu | = normă pe baza căreia se face o ordonare sau ierarhizare. | aranja, clasa, clasifica |
+dată |
=
reper temporal. Include "termen". |
cădea, expira, fixa |
+decizie | = hotărâre dată de o autoritate. | adopta, ataca, casa |
+direcție | = linie de orientare în spațiu. | abate, apuca, arăta |
+distanță | = lungimea dintre două puncte din spațiu. | bate, deplasa, face |
+document | = act oficial. | depune, elibera, expira |
+drept | = prerogativă. | exercita, reclama, revendica |
+eveniment |
=
ceea ce se întâmplă concret. Poate avea determinări temporale, spațiale sau modale. Spre deosebire de +activitate, conține participanții și circumstanțele într-un act de sine stătător. |
ancheta, aștepta, cauza |
+examen | = test. | admite, cădea, da |
+fapt |
=
lucru care s-a petrecut sau e posibil să se petreacă în
realitate. În general, admite contextul diagnostic "faptul că...". Include +eveniment, +situație, +stare. În contextul GN[...] poate fi exprimat prin substantiv deverbal cu un determinant în genitiv (ex. întoarcerea cruciaților) |
absolvi, califica, prevedea |
+fenomen |
=
proces incontrolabil, natural sau social, care are ca rezultat o
stare. Include întâmplări ale sorții ca nenorocirea sau norocul. |
abate, găsi, instala |
+fenomen atmosferic | = proces meteorologic și rezultatul lui. | abate, bate, cădea |
+forță |
=
orice are capacitatea de a acționa asupra altor elemente. Include +instrument. |
agita, antrena arunca |
+funcție | = profesie, rol. | admite, alege, angaja |
+idee | = noțiune, concept. | accentua, acredita, adera |
+ierarhie |
=
ceea ce presupune o ordonare a elementelor. Este exprimată prin GP de genul după/înainte de X, pe locul Y etc. |
aşeza, clasa, clasifica |
+informație |
=
ceea ce se comunică. O informație poate fi adevărată sau falsă, spre deosebire de fapt, care e întotdeauna adevărat. Include +fapt, +situație, +stare, +text, ca entități la care se poate referi o comunicare. |
afla, aminti, arăta |
+instituție |
=
organism alcătuit dintr-un grup de oameni și locul unde acesta
ființează. Include +activitate. |
absenta, admite, angaja |
+instrument |
=
ceea ce slujește la săvârșirea unei acțiuni, putând avea
realizare fizică sau abstractă. Include "intermediar". |
aduna, ajuta, alina |
+întrebare | = ceea ce reprezintă răspunsul la o întrebare (nu întrebarea în sine ca text). | cerceta, discuta, informa |
+judiciar | = ceea ce ține de sistemul judiciar. | achita, amenda, aproba |
+lichid | = ceea ce este în stare lichidă. | agita, astupa, bea |
+loc | = punct în spațiul fizic sau abstract. | abate, aclimatiza, acumula |
+lovitură | = faptul de a lovi, fizic sau moral. | administra, arde, repezi |
+luminos | = ceea ce presupune lumină. | juca, lumina, reflecta |
+marfă |
=
ceea ce presupune un preț de piață. Include "servicii". |
achita, achiziționa, adjudeca |
+materie |
=
ceea ce are stare fizică: solidă, lichidă sau gazoasă. Include corpuri și substanțe. |
acoperi, adera, administra |
+medicină | = ceea ce ține de domeniul medical. | adresa, consulta, contracta |
+mișcare | = ceea ce se mișcă. | ajunge, apropia, arunca |
+mod |
=
fel de a fi sau de a se petrece lucrurile. Include modalitatea logică. Include +poziție. |
amenaja, aranja, arăta |
+monedă | = ban ca obiect de schimb, specific unei anumite țări. | aprecia, circula, schimba |
+măsurabil | = ceea ce presupune o dimensiune care se poate măsura. | atinge, costa, estima |
+nedefinit | = grup nominal fără referință directă (pronume nehotărâte sau demonstrative), care se referă la un fapt. | putea, răspunde, spera |
+negativ | = ceea ce este perceput ca negativ. | abate, absolvi, acuza |
+nivel | = stadiu, grad, treaptă. | ajunge, așeza, atinge |
+nume |
=
orice simbol (cuvânt, semn, număr de telefon). Include "titlu onorific". |
apela, boteza, denumi |
+obiect | = corp de dimensiuni relativ mici, mobil. | accidenta, agita, alege |
+obligație | = îndatorire. | absolvi, achita, exercita |
+opinie | = ceea ce zice sau gândește cineva, fără a avea valoare de adevăr. | asculta, considera, crede |
+ordinal | = numeral ordinal. | clasa, clasifica, ieși |
+organ | = parte a corpului. | amputa, anestezia antrena |
+organizație | = grup organizat de persoane fizice sau juridice. | adera, constitui, ieși |
+parte |
=
loc sau componentă dintr-un întreg. Include +organ. |
apuca, atinge, bate |
+persoană | = persoană fizică sau juridică. | abandona, abate, abona |
+plural |
=
ceea ce presupune o multitudine de referințe. Se exprimă prin numărul plural, prin coordonare sau prin ideea de grup. |
aduna, aglomera, alătura |
+pozitiv | = ceea ce este perceput ca pozitiv. | apune, cădea, pica |
+poziție | = fel în care este așezat ceva. | așeza, cădea, dispune |
+privință | = aspectul la care se referă o acțiune. | avertiza, aviza, consulta |
+pulbere | = praf, pudră. | aspira, curge, depune |
+radiații | = ceea ce se propagă sub formă de unde. | amplifica, bate, difuza |
+reciproc |
=
ceea ce presupune reciprocitate. Se exprimă prin construcții de tipul unul pe/cu/de altul sau între ei/ele. |
anula, apropia, combina |
+resursă |
=
ceea ce poate fi valorificat. Include "timp", "energie", "sănătate", "viață". |
aproviziona, cheltui, consacra |
+rezultat | = ceea ce presupune o proiecție (materializată sau nu) în viitor. | admite, ajuta, alege |
+scop | = obiectiv care se dorește a fi atins. | afecta, ajuta, alia |
+scor | = rezultatul unui meci. | bate, încheia, termina |
+sentiment | = manifestare psiho-emoțională. | arăta, capta, cădea |
+senzație |
=
orice presupune manifestare fizică sau psihică percepută de om. Include "boală" și "sentiment". |
abandona, adresa, apuca |
+sistem |
=
orice funcționează sau presupune un proces și o organizare
internă. Are și sens abstract, e.g. un imperiu. Include "creierul". |
accelera, accepta, activa |
+situație | = stare de fapt. | aplica, arunca, ataca |
+spațiu | = loc amplu, delimitat, de ex. cavitate, încăpere, teritoriu etc. | aloca, amenaja, comunica |
+sport | = orice este legat de sport. | anima, arbitra, ataca |
+stare | = ceea ce reflectă o proprietate a ceva; ipostază. | acuza, aduce, agrava |
+stimul | = ceea ce declanșează o manifestare psihică. | abate, absorbi, activa |
+sunet | = ceea ce se aude. | asculta, auzi, suna |
+sursă | = loc sau corp de origine, de unde pleacă, se ia, se face sau se generează ceva. | accelera, afla, ajunge |
+școală | = instituție de învățământ. | absolvi, califica, termina |
+temă | = obiect cognitiv. | aborda, discuta, informa |
+text | = ceea ce este spus sau scris, relevant prin formă și fără valoare de adevăr. | accentua, adăuga, adresa |
+timp | = ceea ce se poate plasa sau măsura pe axa timpului. | accelera, aloca, amortiza |
+trăsătură | = ceea ce caracterizează ceva la un moment dat sau permanent. | activa, aprecia, arăta |
+țintă | = punct final spațio-temporal. | abate, accelera, ajunge |
+ținută | = orice element care contribuie la înfățișarea voluntară a unui om (îmbrăcăminte, încălțăminte, păr, postură etc.). | aranja, prinde, purta |
+uman |
=
individ uman. Spre deosebire de +persoană presupune manifestări senzoriale și motrice. |
abandona, abate, aborda |
+valoare | = bun material sau spiritual cu o deosebită importanță culturală. | atenta, cinsti, datora |
+vehicul | = mijloc de transport. | aborda, accidenta, aresta |
+viu | = orice entitate dotată cu viață. | abate, aclimatiza, adapta |
/ | = marcaj separator al variantelor, echivalent cu "sau". Marchează așadar variantele unei alternanțe poziționale și ale unor părți din exemplele corespunzătoare acestor variante. Marchează, de asemenea, variante de trăsături semantice și variante de elemente lexicale. În expresii, cuvântul imediat anterior barei oblice poate fi înlocuit cu cuvântul care urmează., obținându-se tot o expresie, de pildă a se acoperi de glorie / rușine stă pentru expresiile a se acoperi de glorie și a se acoperi de rușine. |
// | = marcaj de separare a exemplelor. |
(...) | = marcaj care indică faptul că poate lipsi conținutul parantezelor. |
(sau ...) | = marcaj care indică variantele unei expresii când acestea sunt constituite din mai mult de un cuvânt (și nu se poate folosi convenția pentru "/") , de pildă a da ceva în (sau pe din) două stă pentru a da ceva în două și a da ceva pe din două. |
[...] | = marcaj care cuprinde trăsăturile morfologice, lexicale și/sau semantice ale unui constituent sintactic (sau argument). |
1. [] | = cadru de valențe vid, specific unui sens referitor la un fenomen meteorologic (e.g. a se lumina). |
1., 2., 3., ... | = numărul poziției argumentale din cadrul unei structuri argumentale. Topica acestor poziții este liberă în enunțurile limbii române. |
3 | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu la persoana a treia singular și plural. |
3sg | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu la persoana a treia singular. |
I., II., III., ... | = numărul unui cadru de valențe. |
a., b., c., ... |
=
itemii sensurilor înrudite care corespund aceluiași cadru de
valențe. = itemii sensurilor care corespund aceleiași expresii. |
ac | = cazul acuzativ. |
dat | = cazul dativ. |
fac. | = constituent facultativ, care poate fi relevant doar în anumite contexte. |
GAdj |
=
constituent exprimat prin adjectiv sau grup adjectival. Convenție: Cazul indicat pentru GAdj arată, prin identitatea de caz, ce grup nominal din aceeași structură este determinat de acesta. |
GAdv | = constituent exprimat prin adverb sau grup adverbial. |
GN |
=
constituent exprimat prin nume (substantiv, numeral sau pronume)
sau grup nominal. Convenție: Identitatea de caz dintre două GN din aceeași structură de poziții argumentale denotă faptul că ambele se referă la aceeași entitate (a se vedea spre exemplu a angaja I și II). |
GP | = constituent exprimat prin grup prepozițional. Când nu este exprimată nicio prepoziție centru, atunci se consideră valabilă orice prepoziție care poate indica trăsătura semantică specificată. Mai departe, GP[ ] stă pentru orice tip de grup prepozițional. |
GV |
=
constituent exprimat prin grup verbal sau prin propoziție
subordonată. Convenție: Dacă GV nu are indicată nicio trăsătură semantică, se consideră că subiectul său este supus fenomenelor de ridicare / control, fiind exprimat ca un argument al verbului-titlu (de obicei, prin complement direct) (a se vedea spre exemplu a invita, cadrul de valențe II). |
îi | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu cu pronumele aton nereferențial îi. |
imper. | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu la modul imperativ. |
ind. | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu la modul indicativ. |
inf. | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu la modul infinitiv. |
își |
=
în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu cu
pronumele aton reflexiv la dativ. Convenție: Dacă V[își] se află în alternanță pozițională cu un grup nominal, atunci verbul-titlu poate fi folosit și pronominal (reflexiv). |
nom | = cazul nominativ. |
nu (mai) | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu cu negația nu (mai). |
o | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu cu pronumele aton nereferențial o. |
Obs. | = observație referitoare la cadrul de valențe în care apare. |
opt. | = constituent opțional, aflat într-o serie de alte constituente opționale din care cel puțin unul trebuie să se realizeze într-un enunț. |
part. | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu la modul participiu. |
se |
=
în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu cu
pronumele aton reflexiv la acuzativ. Convenție: Dacă V[se] se află în alternanță pozițională cu un grup nominal, atunci verbul-titlu poate fi folosit și pronominal (reflexiv). |
sup. | = în contextul V[...], marchează folosirea verbului-titlu la modul supin. Acest marcaj este precedat cel mai adesea de prepoziția specifică contextului respectiv. |
unde / cum... | = marchează o propoziție relativă indirectă și stă pentru orice conector care poate introduce o asemenea propoziție. |
V |
=
constituent al unei structuri exprimat printr-o formă nepersonală
a unui verb diferit de verbul-titlu, prin conjunctiv (marcat prin
V[să]) sau printr-o propoziție subordonată (marcată prin
V[că]) având, în mod obligatoriu, același
subiect
cu al verbului-titlu. = marchează folosirea verbului-titlu cu un anumit tip de clitic, vezi își, îi, o și se, precum și nu. = marchează folosirea verbului-titlu cu anumite trăsături morfologice, de exemplu, la persoana a treia singular și plural (notat cu 3) sau la persoana a treia singular (notat cu 3sg) sau la un anumit mod (indicativ (ind.) sau imperativ (imper.)) Convenție: Când V[...] se referă la trăsături ale verbului-titlu, acest marcaj poate fi plasat la începutul cadrului de valențe (lângă numărul acestuia), fiind valabil pentru toate structurile de poziții argumentale aflate într-o eventuală alternanță de valențe sau poate fi plasat la începutul unei structuri de poziții argumentale dintr-o alternanță, fiind valabil doar pentru acea structură. |
Descrierea lingvistică este realizată de Ana-Maria Barbu (CS I la Institutul de Lingvistică "Iorgu Iordan – Al. Rosetti"), cu ajutorul editorului lexicografic TshwaneLex.
Site-ul și instrumentele de căutare sunt realizate de Cătălin Mititelu.
Acest site oferă următoarele criterii de căutare, după care sunt grupate verbele-titlu:
Litera din alfabet cu care începe lema.
Trăsăturile morfologice ale lemei (reflexiv, unipersonale, anumite moduri sau timpuri, anumite clitice).
Partea de vorbire a complementelor lemei.
Diferite caracteristici ale complementelor: caz gramatical, prepoziții, conjuncții, adverbe, moduri ale complementelor verbale etc.
Trăsăturile semantice ale complementelor.
Numărul de cadre de valență corespunzătoare sensurilor lemelor.
Numărul de structuri argumentale implicate într-o alternanță, corespunzătoare unui singur sens și unui singur cadru de valențe.
Verbele cu expresii, ordonate alfabetic.
Dicționarul este disponibil și sub următoarele forme:
Cei care folosesc acest dicționar sunt rugați să citeze (cel puțin) una dintre următoarele lucrări:
Barbu, Ana-Maria, Dicționar de contexte verbale, Editura Universității din București, 2017.
Barbu, Ana-Maria, "Dictionary of Verbal Contexts for the Romanian Language". In Proceedings of the XVIII EURALEX International Congress: Lexicography in Global Contexts, 17-21 July, Ljubljana, Ljubljana University Press, Faculty of Arts, 2018, p. 411-422.
Versiunile de Internet Explorer 9 (IE9) și chiar mai mici nu sunt suportate de acest site. Acest lucru este valabil și pentru Safari sub Windows.
Datorăm profunde mulțumiri echipei alături de care s-au făcut pașii cei mai anevoioși în conceperea acestui tip de lucrare, în cadrul grantului CNCSIS nr.1156/2005 „Bază de date sintactico-semantică în format XML: valenţele combinatorii ale verbelor româneşti în reprezentare HPSG”, în perioada 2005-2007. Echipa a fost alcătuită din Verginica Barbu Mititelu, Blanca Croitor, Emil Ionescu, Carmen Mîrzea-Vasile și Irina Nicula, cărora, așadar, le mulțumim fiecăruia în parte.